Se flere på HITME.NO

Pepparkakscheesecake

2007-12-0717:20:13
Skrivet av Sandra Edlund

FREDAG! Så skönt, jobbar dock ikväll sista natten men har sagt till om att jag kommer senare, Idolfinalen får jag ju inte missa.. hehe...

Tänkte ta mig en kväll i köket och laga lite god mat till tillställningen. Har nästan lovat att baka en pepparkakscheescake o ta med mig till jobbet också!
Såg så gott ut när vi läste om det igår.
___________________________________________-

Receptet:

Ingredienser

ca 25 st pepparkakor
75 g smältsmör

800 g philiadelphiaost
2 1/2 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1/2 tsk malen kryddnejlika
4 ägg
10 pepparkakor

100 g philiadelphiaost
1 dl florsocker
Några pepparkakor

Sätt på ugnen på 175 grader. Kör 25 papparkakor och smör i en matberedare. Tryck ut bandningen i botten på en form med löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs.
Rör ihop creamcheese och socker. Blanda i vetemjöl, vanlijsokcer, salt och kryddor och rör till en slät smet. tillsätt äggen, ett i taget, under omrörning. Häll hälften av smeten i formen. Grädda i 15-20 minuter eller tills kakan stelnat något. Lägg försiktigt ut cirka 10 pepparkakor och fyll på med resten av smeten. Grädda i ytterligare 35-45 minuter.
Låt kakan kallna helt och lossa den försiktigt ur formen med en kniv.
Blanda ihop ingredienserna till glasyren och bred den över kakan.
Dekorera med peparkakor.
_______________________________________________

Låter inte det gott!!??

Ska ta mig ner till affären nu och handla lite ingredienser så jag kan fullfölja bakandet!
Tror även det blir lite lasagne sen, Babys favoritmaträtt... Kanske kan pigga upp honom som ligger hemma och känner sig lite "mossig"

Let you know how it goes!! :)





Kommentarer:
Postat av: Ella

Låter smaskens! kan du inte ta med lite till i morgon oxå?? :) He he. Jag ska till Borlänge nu men blir inte lika kul som i morgon! Då kör vi! :) kram ella

Postat av: Sandra

Det blev riiiktigt gott!! Aldrig gjort cheesecake förut men lyckades ändå tycker jag! Mastig som fään, tog med en bit till jobbet har vi tur kanske jag tar med en bit imorgon.. hihi...
Kör hårt i Borlänge så hörs vi imorgon!
*kramis*

2007-12-07 | 22:12:55

Kommentera inlägget här:

Navmn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:


Trackback