Se flere på HITME.NO

A part of my life....

2008-11-0920:52:31
Skrivet av Sandra Edlund

Jag kommer från en ganska liten familj. Med skilda föräldrar sen tidig ålder har jag och min bror växt upp i Eskistuna hos mamma. Min bror är 2 år äldre än mig men vi har känts ganska jämngamla om jag själv får säga det. Kanske t.o.m. att jag trott mig vara storasyster ibland. Fast ur hans synvikel är jag säkert lillasyster....

Jag avundas min bror... har nog gjort under hela min uppväxt! Han har många goda egenskaper och en av de jag varit mest avundsjuk på är hans otroliga läsarhuvud!
Att han alltid varit var så otroligt duktig i skolan gjorde att jag inte ville vara sämre och skötte mina läxor för att komma hem med lika bra resultat som storebror!

Alla äldre syskon borde tänka på att de oftast är en förebild för de andra syskonen.

Vi båda gick ut skolan med bra betyg (vem som hade bäst behöver vi inte prata om) men förutom skolan har vi haft olika intressen som små. Bland annat så hittade bror intresset för schack i tidig ålder och blev bla Juniormästare år 2000.

I denna artikel från dagstidningen här i Eskilstuna så berättar han hur hans karriär började genom att han fick stryk av mig när vi var 12 vs 10 år i ett parti hemma hos mormor.
Jag minns det faktiskt, hur vi hittade ett schackbräde och pjäser under hennes säng som tillhört vår döda morfar! Där satt/låg vi i mormors sovrum på den gröna heltäckningsmattan och jag råkade vinna. (Tror nog inte allvarligt att jag visste vad jag gjorde) Men det fick ju bara inte hända!!
Var nog storebrors största skräck att få stryk av lillasyster. Dagen efter gick han till biblioteket och lånade schackböcker för att kunna spöa mig nästa gång!
Vilket han självklart gjorde!

Minns även hur han så gärna ville att jag skulle hejja på honom i olika turneringar som han var iväg på att han lovade mig 10 % av vinsten om han vann! En dag vann han 5000 kr och jag fick 500 kr. Minns inte hur gammal jag var men det var mkt pengar då! :)

Tyvärr så är inte schack en så stor sport eller finns så mkt pengar att vinna på det. Så när pokerbomben slog ner tog det inte lång tid innan han hoppade på det istället och självklart är han pokerproffs idag och livnär sig på enbart det! Som han sa till mig... "det är precis som med allt annat! Vill du lära dig någonting måste du plugga" Han köpte sig några pokerböcker och satte in 2000 kr på ett pokerkonto. Sen dess har hans stack bara ökat och ökat....

Livet är bra orättvist ibland! Men jag är otroligt glad åt min brors vägnar! 

                                   I wish him the best of luck!





Kommentarer:
Postat av: Ann

Väldigt fint inlägg av en stolt lillasyster :-)

Klart vi måste ses snart, Svante börjar ju snart i plugget ;-) Vi får styra upp något nästa vecka!

Kram


Kommentera inlägget här:

Navmn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:


Trackback