Se flere på HITME.NO

MumsMums recept!

2008-12-1701:57:04
Skrivet av Sandra Edlund

Här går det undan! Det gäller att agera effektivt när det är ont om tid och mkt som ska göras!

Några timmars julhandel har jag hunnit med och är mkt nöjd med mina inköp. På hemvägen blev det en inköp till köket i julens banor. Julskinkan var självklart med och tyngde min redan fulla kasse!

På hemmafronten var det dags för julgranen att ta plats i vår mysiga hörna!



Medans Baby fixade julskinkan tog jag och bakade lite så länge! Massa "MumsMums" blev det :)















Recept för mums mums:

(Ca 20 st)


4,5 dl strösocker
0,75 dl florsocker
1 äggvita
1,5 dl kallt vatten
9 gelatinblad
1,5 dl kokhett vatten


Gör så här


Blanda strösocker, florsocker, äggvita och det kalla vattnet i  en bunke. Lägg ned gelatinbladen i kallt vatten i några minuter. När de har blivit mjuka tar ni upp dem och rör ned dem i det kokheta vattnet. Tillsätt detta i sockerblandningen. Vispa blandningen med elvisp eller matberedare tills det blir en pösig smet, ca 30 minuter.

Blanda kokos och kakaopulver. Häll lite av blandningen i botten av en långpanna på ca 20 x 30 cm. Häll i smetenoch toppa med ett lager med kakao/kokosblandningen. Låt smeten stå kallt tills den stelnar.
Skär den i kuber i lämplig storlek och doppa snittytorna i resten av kakao/kokosblandningen. Lägg de färdiga mums mumsarna på bakplåtspapper och förvara dem svalt.


_________________________________________________

MUMS MUMS!



Kommentarer:
Postat av: Julia

aoo va gott det ser ut! Ser i receptet hur mkt socker det är i hahaha, men nån gång måste man unna sig ;)

Postat av: Patrik Book

Asså dom där e så sjukt goa.....elaka retfulla människa.....skiiiiiiicka hit några!!! PRONTO!!

2008-12-17 | 17:18:44
URL: http://www.patrikbook.blogspot.com
Postat av: sandra

Hahaha... det värsta när man har de hemma är att man går o småäter de heeela tiden! Måste nog ta o frysa in de så det blir några kvar till julen :)

2008-12-17 | 17:43:46
URL: http://sandraedlund.blogg.se/
Postat av: mini

kan man baka dem utan gelatinbladen?? ser himla gott ut:)

2008-12-17 | 21:29:03
URL: http://minisch.blogg.se/
Postat av: sandra

Det var första gången jag bakade detta så jag vet faktiskt inte men jag kan inte tänka mig att det går. Gelatinet är ju det som gör att det blir fluffigt och geleaktigt.

Men jag använde mig inte av gelatinblad utan pulver... samma sak fast i pulverform.



Testa! Du kommer inte ångra dig... hihi!

2008-12-18 | 03:27:37
URL: http://sandraedlund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad gott det ser ut , det skall jag prova.



:)





God Jul

Krister

2008-12-18 | 16:10:10
Postat av: sandra

Gör det Krister! De är sjukt goda! La precis in nästan alla i frysen för att spara några till julen... de går åt som smör annars ;)



GOD JUL till dig med! :)

2008-12-18 | 17:59:22
URL: http://sandraedlund.blogg.se/
Postat av: mini

hehe oki, ska se , e de animaliskt gelatin, så får jag leta upp nåt vegitabliskt..:) men ska testa..:



god jul

2008-12-24 | 17:22:09
URL: http://minisch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Navmn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:


Trackback